Skip to content

De Fietsaccu

Het BMS systeem

Als enige in Nederland kunnen wij het BMS systeem in eigen beheer repareren. Het Batterij Management Systeem (BMS) is het hart van de ebike. Het is computergestuurde software die het elektronische systeem van de fietsaccu, motor en display aanstuurt. Het regelt onder andere het opladen van de fietsaccu en zorgt dat de spanning van de batterijcellen optimaal zijn.  Waardoor overbelasting van de cellen die kortsluiting veroorzaakt tot de verleden tijd behoren. BOSCH is hierin uniek met dit systeem.

Het is een essentieel en belangrijk onderdeel van de ebike maar is erg kwetsbaar. Waterschade, een defect onderdeel of software die is vastgelopen is, kunnen redenen zijn waardoor de BMS systeem defect raakt. 

Wij hebben specialistische kennis en de juiste software in huis om deze problemen te verhelpen. Omdat we dit in eigen beheer kunnen doen, kunnen we alle onderdelen van de fietsaccu optimaal met elkaar afstemmen. Uw fietsaccu gaat hierdoor langer mee.

 De kans dat uw fietsaccu bij ons WEL en voor lange termijn gerepareerd kan worden, is bij ons vele malen groter. Daar kunt u op vertrouwen!

Het elektronische systeem

De batterijcellen zijn onderling met elkaar verbonden met een elektronische systeem. Vervolgens met het besturingssysteem, de BMS. 

Connector en behuizing

De connector is het oplaadpunt van de fietsaccu en bevindt zich aan de achterkant van de fietsaccu. De behuizing beschermt de connector en andere kwetsbare onderdelen van de fietsaccu. Het vergt kennis en de juiste vaardigheden om de behuizing zonder schade te openen. 

 Bij onjuiste wijze van openen zoals openzagen en vervolgens na reparatie weer lijmen, ontstaat er schade aan de behuizing. De fietsaccu is niet meer spatwaterdicht waardoor andere defecten aan de fietsaccu kunnen ontstaan die niet meer te herstellen zijn. 

Wij kunnen met de juiste technieken uw fietsaccu schadevrij openmaken, de reparatie uitvoeren en weer dichtmaken zoals dat in de fabriek gedaan is. Uw fietsaccu is weer spatwaterdicht. 

Ons advies is wel om de fietsaccu niet langdurig buiten te stallen maar na gebruik binnen te stallen. Uw fietsaccu gaat hierdoor langer mee. 

 

De batterijcellen

De fietsaccu bestaat voor het grootste gedeelte uit batterijcellen. Het vermogen van de cellen wordt uitgedrukt in Watt Hour afgekort WH. De Bosch fietsaccu wordt geleverd in verschillende vermogens namelijk:  WH300, WH400, WH 500 en WH 600. Hoe hoger het vermogen hoe beter de prestatie van de accu. 

De batterijcellen liggen in 4 verschillende pakketten van 10 individuele batterijen in de fietsaccu die onderling met een elektronische systeem verbonden zijn en vervolgens met het BMS systeem. 

Naarmate u de fietsaccu gebruikt kan het door slijtage en de manier van opladen ervoor zorgen dat uw fietsaccu in prestatie afneemt.  De trapondersteuning is met andere woorden niet meer krachtig en u moet veel harder trappen om vooruit te komen. 

Wij hebben verschillende oplossingen hiervoor! U kunt u fietsaccu laten reviseren waarbij de batterijcellen vernieuwt worden en de WH het hetzelfde blijft. Of u kunt ervoor kiezen de batterijcellen te vernieuwen en tevens te upgraden naar een hogere WH. Wij gebruiken batterijen van Samsung. Een van de beste batterijen die te verkrijgen is. 

Om de prestatie van de batterijcellen te herstellen, kunnen we de batterijcellen diep ontladen en vervolgens weer helemaal opladen. Dat kan alleen met speciale apparatuur die wij uiteraard in onze moderne werkplaats hebben

Appointment Form

Cart
  • No products in the cart.